Zastupitelé hlavního města podpořili opatření, která pomohou zvládnou nápor žáků z Ukrajiny
Zastupitelstvo hlavního města Prahy projednalo ve čtvrtek 23. ledna bod “situace s žáky s odlišným mateřským jazykem z Ukrajiny v pražských základních a mateřských školách”. Návrh usnesení předložil zastupitel a místostarosta Prahy 8 Radomír Nepil (ANO) v reakci na neutěšenou situaci v pražských základních školách, které nezvládají nápor žáků z Ukrajiny. Na selhávající integraci žáků z Ukrajiny poukázali ředitelé základních škol v Praze 8, kteří podepsali otevřený dopis s popisem problémů, s nimiž se potýkají.
Spolupředkladatelem tisku na zastupitelstvu hlavního města byl radní pro školství Antonín Klecanda (STAN) a zastupitel a starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS). Usnesení s návrhy jednotlivých opatření, která školám pomohou situaci zvládnout, a vytvoří fungující systém podpory výuky dětí z Ukrajiny, aby bylo možné udržet kvalitu vzdělávání všech žáků, podpořily všechny strany zastupitelstva.
„Návrhy opatření vzešly z konzultací s řediteli našich škol. Jako zřizovatel základních škol nemáme bohužel příliš nástrojů k tomu, abychom dokázali situaci vyřešit, budou potřeba i legislativní změny. Navíc se jedná o problém celoměstský, jsem proto rád, že se podařilo kolegovi Nepilovi prosadit tento bod na Zastupitelstvu hlavního města Prahy a přesvědčit zastupitele o naléhavosti situace, “ říká Matěj Fichtner (ANO), místostarosta pro školství.
„Těší mě, že můj tisk a návrhy řešení alarmující situace v našich školách podpořili zastupitelé napříč politickým spektrem. Konečně jsme se na něčem na pražském zastupitelstvu shodli a řešili podstatnou věc. Kvalita vzdělávání dětí musí být naše priorita a když stát v integraci dětí z Ukrajiny selhává, Praha se musí ozvat a okamžitě začít vyjednávat s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a zákonodárci nápravu,“ říká Radomír Nepil, zastupitel (ANO) a místostarosta Prahy 8.
Pražské školy čelí krizi ve vzdělávání
Pražské školy čelí krizi integrace! Počet dětí s odlišným mateřským jazykem, zejména z Ukrajiny, neustále roste. Situace dosahuje kritického bodu a ohrožuje už kvalitu vzdělávání.
Co říkají odborníci a školy? Zpráva České školní inspekce upozorňuje na nefunkční integraci, která vytváří přetížené kolektivy, problémy s disciplínou a zvyšuje riziko vyhoření učitelů. Ředitelé základních škol z Prahy 8 ve svém otevřeném dopise popisují chaos:
- Až třetina žáků ve třídě, někde dokonce polovina, je z Ukrajiny a velká část z nich neovládá češtinu
- Chybí asistenti, prostory a podpora ze strany státu
- Učitelům hrozí vyhoření
Jaké jsou cesty k řešení?
- Zavedení tzv. průtokových tříd s intenzivní výukou češtiny
- Stabilní financování ukrajinských asistentů a učitelů
- Posílení kapacit škol a poradenských center, včetně jazykové vybavenosti
- Možnost vzniku dočasných škol s ukrajinskými učiteli
- Spolupráce státu, Prahy, zřizovatelů a zástupců škol na systémové změně
Základní školy nedokážou bez podpory adaptovat 8,5 tisíce žáků z Ukrajiny
Praha je specifický region – do hlavního města směřoval a směřuje hlavní nápor uprchlíků bez toho, aby na to byla jeho školská infrastruktura připravena. Základní školy nedokážou pojmout téměř 8,5 tisíce dětí z Ukrajiny bez toho, aby tím utrpěla kvalita vzdělávání a klima ve školách. Ukazuje se, že stávající systém začlenění žáků do kmenových tříd bez předchozí jazykové přípravy není funkční, smysluplný a je frustrující pro žáky i pedagogy.
Současná forma integrace ukrajinských dětí do mateřských a základních škol a systém jejich výuky postrádá smysluplnost a ohrožuje už kvalitu vzdělávání v mateřských i základních školách. Ředitelé škol musí do povinného vzdělávání přijmout každého uchazeče bez výjimky, aniž by znaly informace o specifických vzdělávacích i výchovných potřebách dítěte, a hlavně bez ohledu na to, jestli umí jediné slovo česky!
Jediným důvodem nepřijetí je důvod kapacitní. Složení tříd tak není optimální, ve třídách bývá často až třetina žáků s odlišným mateřským jazykem. Školy se potýkají s nedostatečným prostorem, kterého se nedostává ani pro běžné dělení na skupiny jazyků. Ředitelé nemají z MŠMT k dispozici stabilní systém financování ukrajinských asistentů, kteří zahraňují situaci. A mají jich nedostatek.
Na mnoha základních školách přesahuje počet žáků z Ukrajiny 20 procent!
Podle dat MHMP k 1.9.2024 základní školy zřizované městskými částmi navštěvovalo v září 12 468 žáků z Ukrajiny, z toho 8351 se statusem dočasné ochrany. (Celkový počet žáků navštěvující ZŠ zřizované MČ byl 109 613 dětí. Základní školy v Praze tedy navštěvuje více než 10 procent dětí z Ukrajiny.)
Tito žáci jsou ve školách nerovnoměrně rozložení, řada z těchto škol trpí přetížením. Z magistrátních dat vyplývá, že na mnoha školách přesahuje počet žáků z Ukrajiny více než 20 procent. Například do Základní školy Bohumila Hrabala chodí 973 žáků z toho je 197 z Ukrajiny, ZŠ Palmovku v taktéž v osmé městské části navštěvuje z celkového počtu 288 žáků 82 z Ukrajiny, tedy téměř 30 procent. Rozložení ukrajinských žáků je velmi nerovnoměrné i v rámci škol jednotlivých městských částí. Například v Praze 8 přesahuje podíl ukrajinských žáků 20 procent na 5 základních školách z celkem 15, jichž je zřizovatelem. Nerovnoměrné je ovšem i rozložení žáků v rámci jedné školy. Například v šestých třídách ZŠ Bohumila Hrabala je podíl žáků z Ukrajiny zhruba poloviční.
Přijaté usnesení, důvodovou zprávu a otevřený dopis ředitelů základních škol v Praze 8 naleznete v přílohách.
-
28.01.2025
Otevřený dopis ředitelů škol s podpisy
-
28.01.2025
Materiál do Zastupitelstva HMP
Mohlo by vás také zajímat