01 Identifikační číslo:
--- neuvedeno ---
02 Kód:
--- neuvedeno ---
03 Pojmenování (název) životní situace:
Výměna bytu
04 Základní informace k životní situaci:
Výměnu obecního bytu lze na základě zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nahradit uzavřením smlouvy, jejímiž účastníky budou nájemci předmětných bytů. Potřebné údaje týkající se nájemců a bytů, které mají v nájmu, uvedou účastníci smlouvy do příslušného formuláře MČ Praha 8 (viz bod 11). Realizace této smlouvy vyžaduje souhlasné stanovisko příslušných pronajímatelů k přidělení předmětného bytu novému nájemci, účastníku výše uvedené smlouvy.
Rada městské části Praha 8 neudělí souhlas s realizací této smlouvy, nesplňuje-li kterýkoliv
ze žadatelů přiměřeně podmínky pronájmu obecního bytu dle „Zásad a podmínek
pro nakládání s byty v domech ve vlastnictví hlavního města Prahy, svěřených do správy městské části Praha 8“. Případný souhlas bude podmíněn ukončením platnosti nájemní smlouvy původním nájemcem bytu v majetku hl. m. Prahy, svěřeném do správy MČ Praha 8.
05 Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):
Občan, který je nájemcem bytu.
06 Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
Zájemci o výměnu bytů, tj. dosavadní nájemci předmětných bytů, vyplní čitelně první stranu
uvedeného formuláře „Výměna bytů“. Druhou stranu formuláře vyplní a potvrdí pouze pronajímatelé (majitelé domů) nebo správní firmy. Je nutné, aby na „Společném prohlášení nájemců“, které je součástí formuláře, měli všichni nájemci úředně ověřené podpisy (v případě manželů oba). Podpisy je možné ověřit u notáře nebo na oddělení matriky obecního úřadu a pracovišti Czech Point.
Pokud nájemce nebo jeho manžel či manželka nemají trvalé bydliště v bytě, který je předmětem výměny, musí doložit potvrzení, zda v místě trvalého bydliště je či není nájemcem bytu (doklad vydá příslušný majitel domu, správce domu).
Každý z nájemců přiloží
k vyplněnému formuláři doklady, které svědčí o tom, že je nájemcem vyměňovaného bytu – tj. tzv. „dekret“ a dohodu o užívání bytu nebo nájemní smlouvu. Za tzv. „dekret“ se považuje rozhodnutí o přidělení bytu, rozhodnutí o výměně bytů nebo osvědčení o přechodu užívacího práva (nájmu) k bytu. Dále přiloží původní evidenční list, který je součástí dokladu k bytu a současný evidenční list.
Výměna bytů se posuzuje jako celek a musí se k ní vyjádřit písemně všichni pronajímatelé, tj. majitelé domů, u obecních bytů příslušné úřady, u družstevních bytů představenstvo družstva, u bytů v soukromých domech majitel, u podílových domů nadpoloviční většina všech spolumajitelů. Výměnu lze uskutečnit pouze v případě souhlasu všech pronajímatelů, majitelů domů (resp. u podílových domů nadpoloviční většiny všech spolumajitelů).
07 Jakým způsobem zahájit řešení životní situace:
Vyplněný a potvrzený formulář spolu s příslušnými doklady a občanskými průkazy všech nájemců, předložte osobně v úředních hodinách na oddělení bytů a správy pohledávek odboru správy majetku, kde bude překontrolován. Veškeré doklady se přikládají k formuláři v originálech, z matričních dokladů bude na úřadě pořízena kopie.
08 Na které instituci životní situaci řešit:
U správní firmy a na Úřadu městské části Praha 8.
Více informací viz bod 9.
09 Kde, s kým a kdy životní situaci řešit:
Správní firma a Úřad městské části Praha 8.
10 Jaké doklady je nutné mít s sebou:
- čitelně vyplněný formulář „Výměna bytů“ společně se „Společným prohlášením nájemců“ (viz bod 11) s úředně ověřenými podpisy nájemců bytů (v případě manželů oba), podpisy je možné ověřit u notáře, na oddělení matriky příslušného úřadu, příp. na pobočkách Czech Point,
- pokud nájemce nebo jeho manžel či manželka nemají trvalé bydliště v bytě, jehož jsou nájemcem, musí doložit potvrzením, zda v místě trvalého bydliště je či není nájemcem bytu (doklad vydá příslušný pronajímatel domu, správce domu),
- každý z nájemců doloží k vyplněnému formuláři doklady, které svědčí o tom, že je nájemcem uvedeného bytu – tj.: „tzv. dekret“, dohodu o užívání bytu nebo
nájemní smlouvu,
za „tzv. dekret“ se
považuje rozhodnutí o přidělení bytu, rozhodnutí o výměně bytů nebo osvědčení o přechodu užívacího práva (nájmu) k bytu,
- dále doloží původní
evidenční list, který je součástí dokladu k bytu a současný evidenční list
11 Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
12 Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
Nejsou.
13 Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
Lhůta k vyřízení
souhlasu s výměnou bytů není stanovena správním řádem ani jinými předpisy, doba vyřízení je závislá na složitosti každého konkrétního případu.
14 Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
Výměna bytů se posuzuje jako celek a musí se k ní vyjádřit písemně všichni pronajímatelé,
tj. majitelé domů, u obecních bytů příslušné úřady, u družstevních bytů představenstvo družstva, u bytů v soukromých domech majitel, u podílových domů nadpoloviční většina všech spolumajitelů. Výměnu lze uskutečnit pouze v případě souhlasu všech pronajímatelů, majitelů domů (resp. u podílových domů nadpoloviční většiny všech spolumajitelů).
15 Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
Aktualizovat všechny změny týkající se stavu nájemců bytů (sňatek, rozvod atd.).
16 Elektronická služba, kterou lze využít:
Nelze.
17 Podle kterého právního předpisu se postupuje:
Není.
18 Jaké jsou související předpisy:
Zásady a podmínky pro nakládání s byty v domech ve vlastnictví hlavního města Prahy, svěřených do správy městské části Praha 8, které jsou zveřejněny na úřední desce Úřadu městské části Praha 8, U Meteoru 6 v Praze 8 – Libni a na
elektronické Úřední desce.
19 Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:
Nejsou.
20 Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností:
V případě uvedení neúplných nebo nepravdivých údajů nebude výměna bytů projednána.
21 Nejčastější dotazy:
--- neuvedeno ---
22 Další informace:
Uděluje-li za pronajímatele domu souhlas s uzavřením nájemní smlouvy s novým
nájemcem jeho zástupce, tento musí přiložit speciální plnou moc s ověřeným podpisem pronajímatele, která jej opravňuje takový souhlas udělit nebo její ověřenou kopii.
Pokud se jedná o družstevní byt jakéhokoliv typu,
je k souhlasu družstva nutné přiložit výpis z katastru nemovitostí a výpis z obchodního rejstříku, který není starší než jeden měsíc. Souhlas podepíší
členové představenstva uvedení ve výpise z obchodního rejstříku, kteří jsou oprávněni za družstvo jednat.
U bytů v soukromých domech vydají souhlas majitelé (nebo při spoluvlastnictví domu nadpoloviční většina spolumajitelů), jejichž podpisy musí být úředně ověřeny (strana 3 žádosti o výměnu). Vlastnictví domu se dokládá výpisem z katastru nemovitostí, ne starším jednoho měsíce.
Je-li pronajímatelem domu právnická osoba – firma (např. spol. s r.o. atd.), vydá souhlas osoba/y oprávněná/é jednat za firmu dle přiloženého výpisu z obchodního rejstříku. Tento výpis z obchodního rejstříku přiložíte spolu s výpisem z katastru nemovitostí – vše ne starší jednoho měsíce.
Pokud se jedná o byt ve vlastnictví fyzické osoby, je nutné doložit výpis z katastru nemovitostí. V tomto případě se vztahují podmínky projednání výměny bytů přiměřeně.
23 Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě:
--- neuvedeno ---
24 Související životní situace a návody, jak je řešit:
25 Za správnost popisu odpovídá útvar:
26 Kontaktní osoba:
27 Popis je zpracován podle právního stavu ke dni:
--- neuvedeno ---
28 Popis byl naposledy aktualizován:
01.01.2022
29 Datum konce platnosti popisu:
--- neuvedeno/neomezeno ---
30 Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace:
--- neuvedeno ---