Nová základní škola za 970 milionů na Rohanském ostrově vznikne podle návrhu studia IGLOO
Na Rohanském ostrově vyroste nová základní škola pro 918 žáků s 27 kmenovými třídami, řadou specializovaných učeben a dalších prostor včetně sportovišť podle návrhu brněnského ateliéru IGLOO ARCHITEKTI. Školní areál bude nejen moderním vzdělávacím zařízením pro 21. století, ale i centrem veřejné vybavenosti v nové městské čtvrti Rohan City tak, aby škola mohla zároveň sloužit jako místo setkávání všech vrstev obyvatel Karlína a dolní Libně. Nepůjde tedy o uzavřený a do sebe ponořený areál bez návaznosti na okolí. Cena stavby by neměla přesáhnout 970 milionů korun (bez DPH) a pokud vše dobře půjde, na jaře v roce 2029 by měla být nová škola dokončená.
Ateliér IGLOO ARCHITEKTI skončil v architektonické soutěži o návrh nové školy jako druhý. S vítězem soutěže se městská část nedohodla na ceně za projektovou dokumentaci, kterou označil znalecký posudek za nadhodnocenou. S vítězem se městská část rozcházela i na podobě kontraktu. Praha 8 proto zahájila jednání s architekty z IGLOO, kteří se v soutěži umístili na druhém místě. Nabídku této kanceláře vyhodnotily znalecké posudky jako reálnou a cenově odpovídající. Po podpisu smlouvy zahájí architekti neprodleně projekční práce a přípravu žádosti o společné povolení.
„Domluvit se na všech nuancích smlouvy s architekty se nám sice podařilo až na podruhé, ale nelituju toho. Jsem přesvědčen, že jsme v přípravě tak velké investiční akce nic nepodcenili, maximálně jsme eliminovali rizika pro městskou část, a nakonec jsme získali spolehlivého partnera, který vnímá naše představy, potřeby, možnosti a omezení. Na spolupráci s architekty z IGLOO se upřímně těším. V následujících měsících plánujeme společně představit podobu a koncepci školy, která přirozeně zapadne do nové zástavby Rohanského ostrova, veřejnosti. Nová škola je velká věc, kterou nutně potřebujeme, všichni jsou na ni zvědaví a já věřím, že je návrh nezklame,“ říká místostarosta pro územní rozvoj Radomír Nepil (ANO), který má výstavbu školy na starosti.
„Nová základní škola na Rohanském ostrově je pro městskou část naprosto zásadní a také největší investiční projekt, který připravujeme. Je zároveň ukázkovým příkladem spolupráce veřejného a soukromého sektoru na rozvoji městské části, kdy významnou část nákladů na novou školu zaplatí investoři, kteří v lokalitě staví nebo budou stavět. Na zbývající část má finanční prostředky poskytnout Hl. m. Praha, jak se nám již dříve podařilo vyjednat a následně i potvrdit v kontribuční smlouvě. Bez tohoto závazku hlavního města by nebylo možné takto velkou investici uskutečnit," říká starosta MČ Praha 8 Ondřej Gros (ODS).
„Po několikaměsíčních jednáních jsem ráda, že se může posunout do další důležité fáze, směřující k výstavbě školy, která je pro současné i budoucí obyvatele Karlína tolik potřeba. Studio IGLOO ARCHITELTI ke všem jednáním přistupovali velmi seriózně a profesionálně, což oceňuji, stejně jako jejich prostorově velkorysý návrh, který je ale zároveň úsporný jak v otázce investiční, tak provozní. Věřím, že stavba podle tohoto návrhu dokáže obstát ve zkoušce času a splní nároky na moderní vyučování na další desítky let,“ říká Hana Novotná (TOP 09 + STAN)), předsedkyně Komise MČ Praha 8 pro výstavbu ZŠ Rohan.
V městské části Praha 8 je dostatek vzdělávacích kapacit, bohužel lokálně nerovnoměrně rozmístěných. Dobře vybavena jsou zejména sídliště. „Místa ve školách a školkách nám chybí v oblasti Karlína a Libně, dokud nebude stát ZŠ Rohan musíme vymýšlet provizorní řešení, která ale často nedokážou naplnit ideální představu o komfortu a nových trendech ve vzdělávání. To jsme si mohli dovolit u novostavby. Naším cílem bylo nalézt architekta, který navrhne nový nadčasový školní areál a přírodě blízké řešení, a to se myslím povedlo. V ZŠ Rohan bude dost prostoru pro specializované učebny včetně robotické, bude tu knihovna, školní klub, zahrady, ale třeba i dost stojanů pro kola a koloběžky, aby mohly děti přijet i po blízké cyklostezce,“ doplnil místostarosta pro školství Matěj Fichtner (ANO).
Školní ostrov v parku Porota v architektonické soutěži ocenila, že návrh IGLOO ARCHITEKTI přináší střízlivé řešení fasád, přehledné dispoziční řešení a zvolené umístění tělocvičen s přirozeným osvětlením. Porota vyzdvihla také ekonomičnost návrhu v rovině investiční, provozní i konstrukční. IGLOO ARCHITEKTI prezentují svůj návrh jako „poctivý a současně svěží karlínský palác“, který reflektuje střídmost původní karlínské zástavby a propojuje jí s moderním školním prostředím příjemným pro pedagogy a žáky. „Prostorem, který bude přirozeně kultivovat, dodávat nadhled, velkorysost a pocit svobody. Nikoliv uzemňovat či infantilně rozptylovat. A takový skutečně je,“ soudí Radomír Nepil.
Zásadní podle něho bude propojení školy s okolím, návaznost na řeku a zelenou spojnici vedoucí skrze ostrov. „Máme šanci vytvořit z dlouho zanedbané a nepřístupné lokality v centru úžasnou část města. Město tu připravuje velký park Maniny, investoři rezidenční a administrativní komplexy, my školu a školku a další veřejnou vybavenost. A právě školy sloužily od nepaměti jako centrum veřejného dění a sousedského života a my tuhle ambici chceme naplnit. Hodně bude záležet na koordinaci jednotlivých záměrů, tuhle příležitost ale nesmíme promarnit,“ doplnil Radomír Nepil.
„Možnost podílet se na návrhu školy, navíc z hlediska polohy v tak hodnotné lokalitě jako je Rohanský ostrov, nás velmi těší. Toto charakteristické rozhraní města a přírodní krajiny, které Rohan skýtá, je příležitostí pro vznik skvělé městské čtvrti, příjemné jak k žití, tak k návštěvě. Významně ovlivňujícím fenoménem místa je právě přírodní krajina a řeka v centru velkoměsta, utvářející v daném místě významnou volnočasovou lokalitu, s pěší a cyklistickou osou celoměstského významu,“ říká Igor Šimon z IGLOO ARCHITEKTI.
Konceptem návrhu se architekti snaží využít benefity obou poloh místa – širšího centra Prahy i fenoménu Vltavy s přirozeně navázanými volnočasovými aktivitami. „Tato příjemná rozpolcenost a nutkání reagovat na obé formovala urbanistickou koncepci návrhu. Hlavní vstup do budovy je proto záměrně orientován do boční ulice, nikoliv přímo k řece nebo přímo do vnitřního náměstí. Tato boční ulice je však rozšířena tak, že se stává svébytným předvstupním prostorem – piazzettkou, která akcentuje hlavní vstup do budovy a současně propojuje navrhované vnitřní náměstí s parkem a přírodní krajinou podél Vltavy,“ dodává Igor Šimon.
Zelená škola
ZŠ Rohan bude částečně čtyřpodlažní, v třípodlažní části budou umístěny tělocvičny a prostory pro zaměstnance. Fasáda je navržena v zelenkavém odstínu broušené omítky v kombinaci s dřevěnou konstrukcí „vložené“ velké tělocvičny, počítá se s dřevěnými okny a hliníkovými prosklenými konstrukcemi v přízemí. Stavba je navržena v pasivním energetickém standardu, vytápěna by mohla být zemními vrty, na střeše budou umístěny fotovoltaické panely a zelené zahrady, počítá se se zachytáváním dešťové vody pro splachování záchodů a zalévaní zelených ploch.
„Již při formování našeho návrhu jsme se, vzhledem k celkové náročnosti a rozsahu stavby, rozhodli pro poměrně jednoduché a řekněme tradiční materiálové řešení. Důležité pro nás bylo také rozumné vyvážení prosklených ploch budovy, které jsou velmi důležité pro pocitové i provozní propojení interiéru školy a navazujícího okolí, současně jsou však obvykle tou nejdražší částí fasády, navíc s větší potřebou údržby, a generující vyšší nároky na technologie vnitřního prostředí. V soutěžním návrhu jsme se snažili o efektivní energetickou koncepci a hospodárnost provozu již samotným dispozičním a provozním řešením. Objekt je samozřejmě ve své koncepci uvažován v pasivním energetickém standardu, s využitím moderních technologií vnitřního prostředí, jejichž detailní návrh a použití bude v dalších fázích projektu podrobeno pečlivé a racionální rozvaze. Hodnotné řešení je o vybalancování všech faktorů a správném vyhodnocení mnoha vstupních podmínek,“ doplnil Igor Šimon.
Školní komplex Rohan: - 3x9 kmenových tříd (každá s kapacitou 30+4 žáků)
- 13 speciálních tříd a dílen (s kapacitou 15+4 až 30+4 žáků)
- 1x jídelnu s 3etapovým výdejem pro žáky a učitele s kapacitou 300 míst u stolu
- 1x kuchyň vč. zázemí a kanceláře pro pokrytí celkové výdejní kapacity 1 500 jídel denně
- 6x speciální třídu pro výuku jazyků
- 2x speciální třídu pro výuku přírodních věd
- 1x speciální třídu pro výuku IT
- 1x speciální třídu pro výuku robotiky
- 1x speciální třídu pro výtvarnou výchovu a keramickou dílnu
- 1x speciální třídu pro hudební a dramatickou výuku
- 1x kuchyňku (45 m2)
- 2x přípravnou třídu kapacitně 15+4 žáků
- 1x knihovna
- 1x školní klub (60 m2 a kapacitou 30+4 osob)
- Zázemí zaměstnanců školy se předpokládá pro 90-120 osob pedagogických a nepedagogických zaměstnanců s plným úvazkem.
- Ohraničený, zamykatelný prostor pro umístění kol a koloběžek žáků a zaměstnanců. S přilehlou cyklotrasou se očekává hojné využití těchto prostředků a je tedy požadováno místo pro min. 50 kol a 150 koloběžek.
- 2x venkovní učebna (30 m2) s kapacitou 30+4 osob
- záhonky pro výuku pracovních činností
Dostávejte aktuality na váš e-mail.
Každý den zasíláme všechny novinky z webu v jedné přehledné zprávě.
Mohlo by vás také zajímat