Záměry a projekty


Seznam záměrů a projektů:



Územní studie Palmovka

Rozsáhlá studie území dolní Libně zajišťující koordinovaný rozvoj celé lokality a vznik kvalitního městského prostředí. Projekt nastavuje pravidla pro další rozvoj území vzhledem k očekávané rozsáhlé stavební činnosti.


Vymezení řešeného území ÚS Palmovka


Zdroj: PalmovkaTEĎ




Územní studie Sídliště Ďáblice

V roce 2018 bylo Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy uloženo zpracování územní studie pro sídliště Ďáblice (usnesení RHMP č. 1570 ze dne 19. 6. 2018). Odbor územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy spolu s IPR na jaře roku 2018 připravil zadání této studie a následně vybral jejího zhotovitele. Hlavním úkolem studie je pojmenovat a jasně určit hodnoty urbanisticky významného celku a navrhnout možnosti jeho dotvoření v souladu s jeho charakterem a strukturou zástavby. Studie bude sloužit jako podklad pro rozhodování v území a zpracování plánu revitalizace. 




Dopravní studie Primátorská a okolí, Libeň

Ulice Primátorská a okolí se změní dle přání místních obyvatel

Rada městské části v červnu 2024 schválila přípravu dopravních opatření, které vzešly z dopravně urbanistické studie Primátorské ulice a okolí. Na její tvorbě se výraznou měrou podíleli místní sousedé, kteří v druhé polovině roku 2023 navštívili plánovací stany nebo veřejné setkání v Základní škole Bohumila Hrabala v budově Na Korábě.

„Studii jsme nechali vytvořit, abychom si udělali ucelenou představu o změnách v tomto území. Chceme hlavně zpřehlednit zdejší dopravní situaci, uspořádat lépe parkovací místa a doplnit do ulice zeleň. Nechtěli jsme ale rozhodovat od stolu, tak jsme uspořádali participační setkání s místními občany, protože ti znají zdejší problémy nejlépe,“ říká radní pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09 + STAN).
Během participace proběhl sběr podnětů v takzvaných plánovacích stanech, kde se vyjádřilo více než 80 místních sousedů. Na plánovacím setkání s místními obyvateli pak autoři studie i zástupci městské části získali další cenné podněty pro zpracování studie.

„Z diskuze odborníků a místních občanů jasně vyplynulo, že musíme například zjednodušit celkovou soustavu křižovatek Primátorská x Konšelská x Lindnerova x Ve Vrchu. V současnosti tam chybí pěší vazby, auta parkují na křižovatce a území je celkově nepřehledné. Chceme rozšířit plochy chodníků, doplnit přechody a zajistit pro řidiče potřebné rozhledy. Zároveň nechceme zbytečně redukovat parkovací místa,“ vysvětluje předseda komise pro dopravu Martin Jedlička (TOP 09 + STAN).

Navržené stavební úpravy vycházející ze studie: 
  • stavební řešení soustavy křižovatek Primátorská x Konšelská x Lindnerova x Ve Vrchu,
  • úprava křižovatky Podlipného x Primátorská,
  • zvýšení vozovek v místech přechodů pro chodce v celé sledované oblasti,
  • celoplošné opravy vozovek, výsadba stromů, řešení modrozelené infrastruktury,
  • úprava a revitalizace Kašparova náměstí pro příjemnější pobyt obyvatel.

Navržené nestavební úpravy vycházející ze studie:
  • sjezd z ulice Zenklova do ulice Primátorská,
  • bezpečnější průchod obyvatel přes křižovatku ulic Podlipného a Primátorská směrem do parku Pod Korábem.

„Vzhledem k majetkoprávnímu uspořádání musí být převážná část opatření realizována z rozpočtu hlavního města Prahy, prostřednictvím Technické správy komunikací či dalších organizací. Z toho důvodu jsme požádali o zařazení těchto opatření do rozpočtu hlavního města,“ doplnil radní Slabihoudek. Podle něj je městská část připravena řešit sama některé nestavební úpravy, které jsou v jejích finančních a kompetenčních možnostech. Ty by se mohly realizovat v horizontu jednoho až dvou let. Stavební změny v území pak budou probíhat postupně. Opravy uličních prostranství v rámci běžné údržby naopak mohou probíhat průběžně.

Ulice Primátorská a okolí se změní dle přání místních obyvatel





Dopravní studie ulice V Zahradách a okolí


Do tvorby dopravní studie V Zahradách velkou měrou přispívají i místní obyvatelé

MČ Praha 8 aktuálně připravuje zadání pro zpracování dopravní studie, která zhodnotí potenciál rozvoje oblasti ulice V Zahradách a jejího okolí. Tato lokalita je svým charakterem ryze rezidenční oblastí, bohužel ji ale mnoho řidičů volí i jako objízdnou trasu, aby se vyhnuli přetíženým hlavním dopravním tahům. Studie bude hotová přibližně v první polovině příštího roku a bude se zabývat dopravními režimy v jednotlivých ulicích, kvalitou silnic a chodníků, zhodnotí bezpečnost stávajících přechodů, případně navrhne nové. Důraz bude kladen i na zvelebení veřejného prostoru, zvýšení bezpečnosti a zlepšení prostupnosti územím. Pokud to bude technicky možné, přijde i s návrhy na zvýšení počtu stromů či jiné zeleně v ulicích, a to s ohledem na parkovací místa, jejichž zachování je zásadní.

„V minulém roce jsme zpracovali dopravní studii pro oblast kolem ulice Primátorské a vzhledem k tomu, že jsme se setkali s pozitivní odezvou místních občanů chceme takto postupovat i v dalších oblastech. Jednou z nich právě i okolí ulice V Zahradách. Do tvorby loňské studie jsme velkou měrou zapojili i rezidenty, kteří zde bydlí,“ říká Tomáš Slabihoudek, radní pro dopravu.

V září mohli místní obyvatelé předávat své podněty a zkušenosti s lokalitou v plánovacím stanu, který byl umístěn u tramvajové zastávky Vosmíkových. Zájemci o hlubší diskusi se poté setkali spolu s představiteli radnice v jídelně ZŠ Bohumila Hrabala, kde společně zakreslovali do mapy potenciálně riziková místa a sdíleli své zkušenosti z pohledu chodců, cyklistů a řidičů.

„Dohromady jsme získali různé podněty od přibližně stovky rezidentů. Některé podněty se opakovaly, například stížnosti na rychlost projíždějících automobilů, které si těmito ulicemi zkracují cestu. Ulice V Zahradách, Františka Kadlece a další nejsou pro takové množství aut ale stavěné a takový nápor se samozřejmě projevuje na jejich kvalitě. Dopravní studie bude určitě navrhovat výměnu některých povrchů, ale zhodnotí i vhodnost stávajícího dopravního režimu v jednotlivých ulicích a další,“ říká Martin Jedlička, předseda dopravní komise.

Veřejnost bude zapojena i během samotné tvorby studie. Nyní probíhá dodatečný sběr podnětů skrze on-line anketu, která poběží do 15. října. Po zpracování souhrnného výstupu ze všech setkání a z ankety, bude vybrán zhotovitel studie, pro kterého bude tento výstup zásadním podkladem.
 
„Předpokládám, že uspořádáme ještě minimálně jedno veřejné setkání s občany, kde spolu s projektanty představíme možné varianty řešení dopravy v ulici V Zahradách a okolí. Místní se tak budou moci vyjádřit ke konkrétním návrhům a případně ještě ovlivnit finální podobu studie,“ dodává Slabihoudek.

Odkaz na anketu: 1url.cz/L1FGZ

Dopravní studie ulice V Zahradách a okolí
Dopravní studie ulice V Zahradách a okolí



Náměstí B. Hrabala


Nové náměstí Bohumila Hrabala na Palmovce bude zelené, moderní a hrabalovsky lidské


Náměstí BH Vizualizace
Náměstí BH Vizualizace


Zpracovatel: UNIT architekti

„Kniha je náměstím, náměstí je knihou“. Návrh na přeměnu veřejného prostoru propojeného s křižovatkou Palmovka. Veřejný prostor navazuje na návrh bytového domu s aktivním parterem, který má vzniknout namísto současného nevyužitého autobusového nádraží na Palmovce.

Návrh řeší současné problémy veřejného prostoru a zajišťuje dostatek zeleně, místa pro společenský život a relaxaci místních obyvatel v prostoru Palmovky. Projekt zároveň pracuje s historickou identitou místa, která se promítá do celého návrhu.





Autobusové nádraží Palmovka – Palmovka ONE

Návrh bytového domu s aktivním parterem na místě současného nevyužitého autobusového nádraží na Palmovce. Dům by měl doplnit stávající blokovou zástavbu, vytvořit nové veřejné prostranství včetně zeleně a zároveň poskytnout nové prostory pro podnikatelskou činnost navázanou přímo na celoměstsky významný dopravní uzel Palmovka.

Návrh této polyfunkční budovy je koordinován s plánovanou rekonstrukcí náměstí Bohumila Hrabala.






Palmovecký kopec

Urbanistická vize lokality
Návrh proměny lokality palmoveckého kopce v pražské Libni. Celá lokalita je ovlivněna přítomností Libeňského plynojemu, který je dominantou a dodnes významným orientačním prvkem Palmovky. Dnes je návrší částečně nepřístupné a rozdělené na několik neprostupných částí. Návrh má za cíl využít potenciál místa, zpřístupnit výhledy na panorama města a zapojit tento prostor do společenského života formou parku a rekreačních zařízení.

Zpracovatel: UNIT architekti
Datum pořízení: 7/2018
Schválení studie: 
Zdroj: PalmovkaTEĎ

Více zde:
https://www.praha8.cz/Palmovecky-kopec.html




Jižní obchvat Libně

Návrh dopravního řešení
Klíčová dopravní stavba ke snížení tranzitní dopravy v oblasti Palmovky. Návrh nového obchvatu odvede tranzitní dopravu z prostoru Palmovky mimo obydlenou oblast a uleví tak místním obyvatelům. Vytvoří se tak dopravní bypass části ulice Sokolovská mezi Švábkami a Balabenkou, který povede po jižní straně palmoveckého kopce mimo obytnou zástavbu.

Zdroj: PalmovkaTEĎ




Proměna Libeňských kos (Master Plan Libeňských kos)

Podkladová studie
Libeňské kosy jsou celoměstsky významným prostorem ve vazbě města na řeku, což s sebou nese velký tlak na změnu území. Podoba místa se v posledních desítkách let nejednou razantně proměnila a v tuto chvíli je prostor pro občany těžko přístupný. Vzhledem k současným trendům a potřebám obyvatel města budou Libeňské kosy klíčovým prvkem celoměstského systému rekreace. Návrh má za cíl využít potenciál místa, rozvíjet společenské a přírodní hodnoty a zároveň zachovat jedinečnou identitu místa.

Zpracovatel: UNIT architekti
Datum pořízení: 12/2019




Transformace Rohanského ostrova

Vyhlášení soutěže o návrh architektonického řešení ZŠ „Rohan“

Nárůst počtu obyvatel v nové zástavbě Karlína na Rohanském ostrově je odhadován na přibližně sedm tisíc nových obyvatel. Tomuto nárůstu musí odpovídat občanská vybavenost, a proto MČ vyhlašuje tuto architektonickou soutěž, která zajistí návrh podoby a celkové řešení budoucí základní školy.

Rozsáhlá urbanistická studie zabývající se přeměnou současného stavu Rohanského ostrova. Návrh tvoří dvě základní části – území na břehu Vltavy a nově vzniklý ostrov Maniny, kde vznikne rozsáhlý park s celoměstským významem a území s novou výstavbou bytových domů a občanského vybavení navazující na současný Karlín.

Další aktuality týkající se transformace Rohanského ostrova zveřejňované na webu Institutu pro plánování a rozvoje hlavního města Prahy:
https://www.iprpraha.cz/rohansky-ostrov





Podkladová studie Šutka

Studie zabývající se přeměnou okolí bazénu Šutka i samotného sportoviště, které by v budoucnu mělo plnit funkci plnohodnotného celoměstského sportovně-rekreačního centra.


Vizualizace Šutka




Transformace území Pelc-Tyrolka

Podkladová studie
Prověření možností rozvoje území a koordinace jednotlivých záměrů. Současný stav prostoru je dnes tvořen objekty Univerzity Karlovy a částečné nevyužitý. V budoucnu by zde mělo vzniknout území s vysokou kvalitou bydlení, včetně veřejných prostranství pro rekreaci a společenský život obyvatel, v souladu s areálem Univerzity Karlovy.




Čimická brána

Studie zabývající se koncepčním řešením prostoru ulic Ústecká a Horoměřická. Území by se mělo přizpůsobit realizaci celoměstsky významných záměrů rozvoje dopravní a technické infrastruktury.




Revitalizace nábřeží Rokytky

Návrh přeuspořádání využití území před Löwitovým mlýnem a břehů Rokytky. Nová podoba tohoto prostoru by měla umožnit občanům rekreaci na březích Rokytky jejich zpřístupněním, umístěním přírodních i umělých prvků a zároveň zajistit propojení s budoucími prostory restaurace a pivovaru. Dohromady by tak mělo vzniknout místo pro setkávání lidí v přírodním prostředí říčky a se zázemím restaurace.




Vize Sídliště Ďáblice

Vize popisuje základní směry a principy, jak se má sídliště nadále dlouhodobě udržitelně rozvíjet v reakci na současné i předpokládané výzvy a proměny společnosti. Byla vytvořena ve spolupráci mezi odborníky, obyvateli sídliště reprezentovanými členy vedení bytových domů a MČ Praha 8. Má najít uplatnění při zapracování hlavních principů do územně plánovacích dokumentů i jako inspirace pro konkrétní kroky městské části, vedení bytových domů a jejich vzájemné spolupráce nebo pro komunitní projekty.

Vize klade důraz na původní kvality sídliště a rozvíjí je v kontextu se současnými trendy a požadavky na bydlení. Respektuje původní kompoziční principy a využívá přítomnosti množství zeleně, vzdušnosti prostoru a dostupnosti společensko-obchodních center. 

Zpracovatel: Nature Systems
Datum pořízení: 03/2021




Dostavba bloku Zenklova/Primátorská

Návrh dostavby bloku podél ulice Zenklova v místě křížení s ulicí Primátorská a Ve Vrchu. V místě návrhu historicky již blok bytových domů existoval, ale ve druhé polovině 20. století došlo k jeho zboření.





Hala Jána Mahora

Návrh sportovní haly Jána Mahora, která má být umístěna ve školním areálu ZŠ Burešova na sídlišti Ďáblice. Novou halu budou v rámci výuky využívat žáci základní školy, dále jednotlivé sportovní kluby a též ji bude moci využít i široká veřejnost. Větší část haly tvoří víceúčelová hala pro míčové sporty s tribunami pro potřeby výuky základní školy a tréninku házenkářského klubu Sokol Kobylisy II. Nárazově je možnost halu využít pro víkendové turnaje s diváky. Návrh haly splňuje požadavky na házenou, volejbal, florbal, basketbal a futsal. Menší část haly je navržena pro tři badmintonové kurty využitelné pro profesionální tréninky i veřejnost. Součástí haly je menší víceúčelový sál/klubovna, šatny s hygienickým zázemím a prostory pro skladování vybavení apod.




Změny v lokalitě ulice Prosecká

Byly zpracované podkladové studie v oblasti ulice Prosecké, které mají koordinovat budoucí vývoj v tomto území, které je ovlivněné budoucí výstavbou městského okruhu. Součástí řešeného území je zahrádkářská osada Labuťka. V jádru východní části území se nachází parkovací dům a průmyslová hala, obojí s velkým potenciálem nového využití v budoucí smíšené zástavbě. V západní části se nachází stávající industriální budovy v soukromém vlastnictví, které mohou být postupně transformovány na novou obytnou zástavbu. Uliční fronta Prosecké je v současnosti nedostatečně vymezena zástavbou v jižní části řešeného území, kde chybí jasná uliční čára. Zároveň na opačné (jižní) straně ulice chybí pěší infrastruktura.  Pěší prostupnost (resp. neprostupnost) je vůbec zásadním problémem řešeného území, zejména s ohledem na prostorovou vazbu na Prosecké skály.





Koordinační a koncepční studie Invalidovna s regulačními prvky

Dokument pojmenuje hlavní hodnoty v zájmovém území (kulturní, přírodní, urbanistické, architektonické), které budou doplněny o další hodnoty podílející se na identitě místa. Budou stanoveny klíčová východiska pro rozvoj území, problémy a potenciály území. Na základě těchto informací budou definovány regulační prvky zájmového území.








V případě zájmu o doplňující informace se prosím obraťte na Oddělení Plánování a rozvoje.


Zveřejněno: 03.05.2021